حرف های نا تمام ....
اطلاعات کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



موضوعات
لینک دوستان
نویسندگان
دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 21
بازدید ماه : 1113
بازدید کل : 46416
تعداد مطالب : 106
تعداد نظرات : 116
تعداد آنلاین : 1

آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 106
:: کل نظرات : 116

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 22

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 16
:: باردید دیروز : 5
:: بازدید هفته : 21
:: بازدید ماه : 1113
:: بازدید سال : 2653
:: بازدید کلی : 46416
فراخوان ششمین جشنواره دانشجویی تئاتر سوره
جشنواره دانشجویی تئاتر سوره که در خرداد ماه 93 شش ساله می‌شود فراخوان داد.
 
 

دبیر خانه این جشنواره با پیوند فضای دانشجویی به فضای حرفه ای، سعی در حمایت از دانشجویان خلاق دارد.

ششمین جشنواره دانشجویی تئاتر سوره در بر دارنده نه بخش- صحنه، نمایش عروسکی، نمایشنامه خوانی، مونولوگ، نمایش نامه نویسی، آسمان سوره، تبلیغات، پژوهش، اسکیس صحنه و طراحی لباس است.

همچنین لازم به ذکر است، حضور در کلیه بخش ها به غیر از بخش صحنه ای و آسمان سوره رقابت به صورت بین دانشگاهی است. این جشنواره از 3 تا 12 خرداد ماه هزار و سیصد و نود و سه در دانشگاه سوره برگزار می شود. متن فراخوان به صورت کامل در زیر آورده شده است:

اهداف جشنواره :


توجه به ارزشهای اخلاقی و انسانی در هنر متعهد ایرانی
توجه به مفاهیم متعدد و پیشرو در سبک زندگی ایرانی اسلامی
توجه به مفاهیم متعدد در ادبیات مقاومت
تنوع موضوعات گوناگون در بستر زندگی و نزدیکی آن ها با محوریت حماسه ی سیاسی و حماسه ی اقتصادی


بدان که تئاتر تماشایی همواره سکویی بوده است وسط میدانی تا دو انسان چالش دراماتیک خود را برای برقراری یک توازن آرمانی پی بگیرند. به این مناسبت هسته ی مرکزی صحنه همیشه انسان بوده است. می دانی؟ دراین میان تئاتری مرا جذب می کند که با دلاوری در برابر معیار های غاصبانه و معادلات کهن سنتی (بگیر ارباب و رعیتی) بایستد. که این تازه آغاز راه است. زیرا که افسون آن تعهد نامرئی تنها به جنبه های تخریبی تئاتر نیست. به این است که ببینیم تعهد ما تا چه پایه قادر به ساختن یک نمای جدید است. پس ساختن! که ما به ازایی برای خراب کردن است. یعنی تئاتر متعهد حامل نظم نوینی است که بنیادش ریشه های فرهنگی یک قوم، و رویش به ماورای عادات است، به آنچه مستقیم به دنیای بغرنج و آزمون های ناکام نسل ما مربوط می شود. چنین است که تئاتر متعهد نماینده آئینه مند ملت است.
زنده یاد اکبر رادی- نامه های همشهری


 

شرایط و مدارک عمومی شرکت در جشنواره


• متقاضیان شرکت در جشنواره باید دانشجو یا فارغ التحصیل پس از خرداد 1391 یکی از مراکز آموزش عالی باشند .
• حضور در بخش صحنه ای و آسمان سوره تنها مختص به دانشجویان و یا فارغ التحصیلان دانشگاه سوره خواهد بود و در بخش های دیگر رقابت به صورت بین دانشگاهی انجام میگیرد .
• ارائه ی گواهی اشتغال به تحصیل (به غیر از دانشجویان دانشگاه سوره) و پرکردن فرم شرکت در جشنواره الزامی است
• در بخش صحنه و برای نمایشنامه های چاپ شده ارائه ی تحلیل اثر و طرح اجرایی الزامی است.
• متقاضیان می بایست مجوز نویسنده، مترجم و یا ناشر اثر خود را در هنگام ثبت نام به دبیرخانه تحویل دهند .
• پس از اعلام نتایج بازخوانی متون تغییر در شرایط متقاضیان ) تعویض کارگردان اثر، درخواست کارگردان مشترک و (... امکان پذیر نیست .
• پر کردن فرم شرکت در جشنواره به معنای پذیرش شرایط جشنواره است و هرگونه تناقض در مدارک باعث حذف اثر توسط دبیرخانه جشنواره خواهد شد.


بخش صحنه


دبیرخانه ی ششمین جشنواره ی دانشجویی تئاتر سوره با تکیه بر رعایت اسلوب تهیه ی تئاتر دانشجویی همچنین پیوند فضای دانشجویی به فضای حرفه ای برگزار می کند.


شرایط


این بخش به صورت رقابتی در بین دانشجویان دانشگاه سوره برگزار می شود.
تعداد آثار ارسالی متقاضیان شرکت در بخش صحنه حداکثر سه نمایشنامه یاطرح نمایشی است. لازم به ذکراست که تنها یک اثر اجازه ی حضور در مرحله ی بازبینی را خواهد داشت .
متقاضیان حضور در این بخش باید دو نسخه از متون خود را به دبیرخانه ی جشنواره تحویل دهند. (همچنین فایل pdf اثر رابه پست الکترونیکی soore.festival@gmail.com ارسال نمایند. )
مهلت ارسال متون تا پایان آذرماه هزار و سیصد و نود و دو خواهد بود و این مهلت به هیچ وجه قابل تمدید نیست .
اسامی پذیرفته شدگان در مرحله ی بازخوانی تا پانزدهم دی ماه هزار و سیصد و نود و دو اعلام می گردد.
بازبینی این بخش ) حداقل به مدت پانزده دقیقه ( در نیمه دوم اسفند ماه هزار و سیصد و نود و دو خواهد بود .


 

بخش نمایش عروسکی

دبیرخانه ی جشنواره در راستای پشتیبانی از گروه های عروسکی و توجه به فعالیت های هنری گوناگون برای به اجرا رسیدن تئاتر عروسکی برگزار می کند.


شرایط


متقاضیان حضور دراین بخش باید دو نسخه از متون یا طرح اجرایی خود را تا هجدهم دی ماه هزار و سیصد و نود و دو به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند. (همچنین فایل pdf اثر را به پست الکترونیکی soore.festival@gmail.com ارسال نمایند .)
نتایج بازخوانی متون تا پایان دی ماه هزار و سیصد و نود و دو اعلام می گردد
بازبینی آثار در هفته ی آخر فروردین ماه هزار و سیصد و نود و سه خواهد بود.(در این بخش فیلم اجرا نیز برای بازبینی قابل پذیرش است)


بخش نمایشنامه خوانی

این بخش با تاکید بر خوانشگری صحیح نمایشنامه و تناسب این امر با فضا و ماهیت اثر برگزار می شود.


شرایط


متقاضیان حضور در این بخش باید دو نسخه از متون خود را تا هفته ی آخر اسفند هزار و سیصد و نود و دو به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند. (همچنین فایل pdf اثر را به پست الکترونیکی soore.festival@gmail.com ارسال نمایند .)
در این بخش تنها نمایشنامه هایی که تالیف دانشجویی باشند پذیرفته خواهد شد .
نتایج بازخوانی متون تا پانزدهم فروردین ماه هزار و سیصد و نود و سه اعلام می گردد
متقاضیان این بخش باید سه نسخه از فیلم اثر را تا پایان نیمه اول اردیبهشت هزار و سیصد و نود و سه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.


بخش مونولوگ

دبیرخانه ی جشنواره با رویکرد خلاقانه دراین حوزه و همچنین توجه به نوآوری های هنرمندانه برگزار میکند.


شرایط


متقاضیان موظفند تا پانزدهم دی ماه هزار و سیصد و نود و دو فایل pdf متون خود را به پست الکترونیکی soore.festival@gmail.com ارسال نمایند .
بازبینی این بخش درهفته ی اول بهمن ماه هزار و سیصد و نود و دو خواهد بود.(در این بخش فیلم اجرا نیز برای بازبینی قابل پذیرش است)
اجرای آثار این بخش در دهه ی فجر انقلاب اسلامی خواهد بود.


بخش نمایشنامه نویسی (جایزه ی استاد محمد چرمشیر)

دبیرخانه ی ششمین جشنواره ی دانشجویی تئاتر سوره در راستای ارائه  نمایشنامه هایی با ساختاری اصولی و پشتیبانی از نویسندگان جوان درعرصه ی نمایشنامه نویسی کشور با دو رویکرد نمایشنامه های تالیفی و نمایشنامه های اقتباسی به صورت بین دانشگاهی برگزار می کند.


شرایط


آثار ارسالی به این بخش نمی بایست پیش از این جایزه ای دریافت کرده باشند و همچنین چاپ یا اجرا شده باشند .
تعداد آثار ارسالی هر داوطلب به این بخش حداکثر سه نمایشنامه است در این بخش نمایشنامه ها در دو محور « تآلیفی» و «اقتباسی» داوری خواهند شد.


متقاضیان حضور در این بخش باید سه نسخه از متون خود را تا بیستم فروردین هزار و سیصد و نود و سه به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند. (همچنین فایل pdfاثر را به پست الکترونیکی soore.festival@gmail.com ارسال نمایند)
بخش آسمان سوره این بخش با توجه به شناخت استعدادهای تازه ی دانشگاه سوره و نوآوری ها و ابداعات دانشجویی در راستای محیط های اجرایی , ایده های اجرایی و همچنین قالب های اجرایی برگزار می گردد.


شرایط


متقاضیان حضور دراین بخش باید دو نسخه از متون یا طرح اجرایی خود را تا پایان نیمه ی اول فرودین ماه هزار و سیصد و نود و سه به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند. (همچنین فایلpdf اثر را به پست الکترونیکی soore.festival@gmail.com ارسال نمایند)
بازبینی آثار در هفته ی اول اردیبهشت برگزار می شود .مدت آثار ارسالی در این بخش باید کم تر از ده دقیقه باشد .
این بخش با توجه ویژه به دانشجویان ترم های اول،دوم و سوم دانشگاه سوره برگزار خواهد شد .


بخش تبلیغات

دبیرخانه جشنواره با توجه به امر مهم تبلیغات در تئاتر و معرفی صحیح آثار به مخاطبین برگزار می نماید.


شرایط


این بخش مربوط به مواد تبلیغی ) پوستر،عکس، بروشور و... ( در این جشنواره بوده و به صورت رقابتی برگزار میشود.
متقاضیان این بخش موظفند نمونه ی اثر خود را به همراه فایل آن تا دوم خرداد ماه هزار و سیصد و نود و سه به دبیرخانه تحویل دهند .
نمایشگاه مواد تبلیغی در ایام برگزاری جشنواره برگزار خواهد شد .


بخش پژوهش

دبیرخانه  جشنواره با درک این موضوع که برای هر اجرایی در صحنه ی تئاتر نیاز به تحلیل و پژوهش اولیه است . خود را ملزم می بیند تا در این بخش بر روی راهکارهای عملی همراه بادیدگاه های علمی دانشجویان تمرکز کند.


شرایط


متقاضیان حضور در این بخش باید فایلpdf چکیده ی مقاله ی خود را تا پانزدهم بهمن ماه هزارو سیصد و نود و دو به پست الکترونیکیsoore.festival@gmail.com ارسال نمایند .
چکیده مقالات ارسالی نباید بیشتر از سیصد کلمه باشد .
نتایج چکیده ی مقالات ارسال شده تا پایان بهمن ماه اعلام خواهد شد .
پذیرفته شدگان مرحله ی اول موظفند سه نسخه از مقاله ی خود را تا پایان فروردین ماه هزار و سیصد و نود و سه به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند .(همچنین فایل pdf اثر رابه پست الکترونیکی soore.festival@gmail.com ارسال نمایند . )


بخش اسکیس صحنه وطراحی لباس


دبیرخانه  جشنواره با توجه به اهمیت طراحی صحنه ولباس به صورت بین دانشگاهی برگزار می کند.

شرایط"


دانشجویان باید اسکیس های خود از نمایشنامه های معرفی شده را تا دوم خرداد ماه هزار و سیصد و نود و سه به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند .


نمایشنامه های معرفی شده از سوی دبیرخانه جشنواره:


 1-سقف کلیسای جامع نوشته ی آرتور میلر


  2-گلدونه خانم نوشته ی اسماعیل خلج


  3-گل های شمعدانی نوشته ی محمد یعقوبی


  4-پرده خوانی نوشته ی بهرام بیضایی



ارتباط با دبیرخانه


نشانی دبیرخانه : تهران- خ آزادی- بین آذر بایجان و خوش- نبش کوچه کامیاران- دانشگاه سوره


پست الکترونیکی:soore.festival@gmail.com




تعداد بازدید از این مطلب: 797
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1

نویسنده : محمد اکبری زاده کهتکی
تاریخ : یک شنبه 24 آذر 1392
نظرات
نورپردازی در تئاتر

 

از آنجائی که نورپردازی بخشی از هنرهای بصری محسوب می‌شود، در هنگام تحقیق بر روی تجهیزات نوری و حالات مختلف طراحی نور، داشتن دید و نگاه بصری و تجسمی لازم به نظر می‌رسد.
این بررسی، بر اساس آماده‌سازیِ یک پروژه تئاتری نگاشته شده است، ولی اصولی که در زیر می‌آید در سایر حوزه‌ها نظیر حرکت، تئاتر موزیکال و برنامه‌های مختلف نیز کاربرد دارد.

۱) اول نمایشنامه را بخوانید:

اولین و مهم‌ترین مرحله در طراحی نور برای یک پروژه تئاتری خواندن نمایشنامه اثر است. در هنگام اولین خوانش، وجه نورپردازی را در نظر نگیرید، فقط نمایشنامه را بخوانید تا حسی کلی از اثر دستگیرتان شود، تا متن و معنای آن را بفهمید.
وقتی که متن را یک بار خواندید، برگردید و این بار نمایشنامه را از دیدگاه یک طراح نور بخوانید.
وقتی که متن را می‌خوانید این سؤالات را در ذهن داشته باشید:
* حس کلی نمایشنامه چیست--  درام جدی؟ کمدی؟ درام تعلیقی؟
* لحظات تعیین کننده در نمایشنامه چیست؟
•    یک مرگ؟
•    یک تصمیم؟
•    یک کشف؟
* در هر صحنه تعیین کنید که زمان روز است یا شب.
* آیا برای نورپردازی، جلوه‌های ویژه لازم است؟
•    غروب آفتاب
•    باران
•    رعد و برق
* مکان هر صحنه در کجا قرار دارد؟
•    داخلی: فضای دارای لامپ مهتابی، نور شدید بیرون که از پنجره می‌تابد، منبع نور گرمایی نظیر لامپ‌های معمولی خانگی.
•    خارجی: نور محیطیِ زیاد، نور ملایم.
•    فضای روستایی: نور ملایم.
•    فضای شهری: نئون، نورهای مصنوعی، نورهای تند و خشن
وقتی که نمایشنامه را خواندید و به یک ایده کلی از متن و معنای آن و همچنین طرح کلی صحنه آن دست یافتید... با کارگردان صحبت کنید

۲) با کارگردان صحبت کنید: (این گفتگو، یک تعامل مستمر در تمامی مراحل طراحی و اجرای اثر است.)
کارگردان کسی است که دیدی کلی نسبت به اثر دارد. شما باید با او درباره دیدش نسبت به نمایشنامه صحبت کنید- او اثر نهایی را روی صحنه چگونه می‌بیند؛ صحنه‌ها به یکدیگر چگونه متصل می‌شوند.
با کارگردان درباره این مسائل صحبت کنید:
•    ایده‌های نورپردازی شما و نکاتی که در هر صحنه مد نظر قرار داده‌اید. (شما همه چیز را از دیدگاه یک طراح نور دیده‌اید و این ممکن است با دیدگاه کارگردان متفاوت باشد.)
•    اگر زمان صحنه‌ای مشخص نیست، با کارگردان روی متن کار کنید تا دقیقا متوجه شوید که چه صحنه‌ای روز است و چه صحنه‌ای شب.
•    درباره تک‌تک صحنه‌ها با کارگردان بحث کنید- حس کلی هر صحنه چیست؟
اگر با کارگردان روی این مباحث گفتگو کنید، در نهایت شما به عنوان طراح نور و او در یک مسیر مشترک قرار خواهید گرفت. این مسئله بسیار مهم است که در طول تمرینات و آماده‌سازی‌های نمایش پیوسته با کارگردان در ارتباط باشید، چون ممکن است در پروسه تمرین با بازیگران چیزهایی تغییر کنذ و شما باید از آنها مطلع باشید.

۳) با گروه طراحیِ نمایش صحبت کنید: (باز هم، این گفتگو، یک تعامل مستمر در تمامی مراحل طراحی و اجرای اثر است.)
کارگردان و طراح صحنه معمولا به یک ایده مشترک درباره دکور/جهان نمایشنامه می‌رسند؛ بعضی از اوقات حتی پیش از آن که شما به گروه بپیوندید. شما باید در این جهان کار کنید پس باید حتما با تیم طراحی اثر در ارتباط باشید.
با گروه طراحی نمایش درباره هر مسئله خاصی که ممکن است طراحی نورِ شما را تحت تأثیر قرار دهد، صحبت کنید. به عنوان مثال:
•    شکل دکور صحنه؛ به خصوص محل قرار گفتن پروژکتورها
•    پرده‌های عریض در صحنه
•    هر عنصری در دکور که با طراحی نور شما ممکن است جذاب‌تر به نظر آید؛ به عنوان مثال قرار دادن نور در میان اشیائی که حفره‌ای در میان‌شان هست.
با طراح صدا نیز درباره اینکه هر صحنه‌ای چه نوع موسیقی دارد و یا فواصل بین صحنه‌ها با چه موسیقی پر می‌شود صحبت کنید. (این امر به زمان‌بندیِ نوریِ شما کمک می‌کند.)

۴) در تمرینات شرکت کنید:

این مسئله برای یک طراح نور بسیار مهم است که بخصوص در روز اول تمرینات نمایش حضور داشته باشد. در اولین روز تمرین بازیگران متن را برای اولین بار می‌خوانند و نمایشنامه برای شما به چیزی فراتر از کلمات روی کاغذ تبدیل می‌شود- متن زنده می‌شود.
در تمرین‌های صحنه‌هایی که نور در آنها نقش ویژه‌ای دارد نیز شرکت کنید؛ به عنوان مثال، صحنه‌هایی که در آنها نورِ شمع یا چراغ قوه تنها منبع نوری صحنه به شمار می‌آید.
وقتی که گروه اجرایی تمریناتِ عملی‌تر (با میزانسن‌های مشخص) را آغاز کرد، به این مسائل توجه کنید:
•    مکان بازیگران در صحنه: اینکه در زمان‌های مشخصی از اجرا، در کجای صحنه می‌ایستند یا چه بخش‌هایی از صحنه را اشغال می‌کنند.
•    چه نشانه‌های نوری لازم است: زمان تغییرات صحنه و یا میزانسن‌های خاص که نیاز به نورپردازیِ متحرک دارد.
•    به این توجه کنید که آیا حس کلی نمایشی که در حال انجام تمرینات آن هستند با نگاه شما در طراحی نور آن هماهنگ است یا خیر.
وقتی که این کارها را انجام دادید، به بخش عملی نورپردازی می‌رسیم

اصول طراحی نور:
نقش نورپردازی در یک پروژه تئاتری چیست؟
این نقش معمولا عبارت است از:
•    به تماشاگر اجازه می‌دهد که اشیا و حرکات روی صحنه را ببیند.
•    ایجاد تمرکزِ مشخص: توجهِ خاص تماشاگر را به مکان یا اتفاق مشخصی جلب کردن یا فردی را در میان گروهی از بازیگران مشخص کردن. لازمه این امر استفاده از نورپردازی انتخاب شده است؛ کنترل اینکه چه چیز در سایه دیده نشود و یا چه چیز در زیر نور دیده شود.
•    خلق حال و هوای خاص و تحریک واکنش‌های احساسی تماشاگر.
•    برجسته‌نمایی: آشکار کردن شکل و فرم اشیاء. در مورد تئاتر این مسئله یعنی بعد دادن به بازیگران و کمک به تفکیک آنها از پس زمینه و دکور نمایش.
•    مشخص کردن شرایط مختلف مانند زمان روز، فصل، موقعیت مکانی و غیره.
•    ایجاد کنتراست: تفاوت میان سایه/روشن.

این نقش‌ها با استفاده از فاکتورهای متغیر و قابل کنترل نورپردازی ایفا می‌شوند:
انتخاب لامپ‌ها و پروژکتورها:

منابع مختلفِ نوری برای استفاده در هنر نورپردازی وجود دارد. آنچه در پایین می‌آید انواع معمول این منابع است:
نور موضعی: نور موضعی یکی از انواع منابع نوری است که شما به عنوان نورپرداز کنترل زیادی روی آن دارید. می‌توانید لبه‌های مشخص یا محو از پرتوهای نوری ایجاد کنید. این نور محدوده مشخصی را روشن می‌کند و می‌توانید مکان‌هایی را که نمی‌خواهید دیده شود از شعاع نوری آن حذف کنید. از این منبع نوری برای نورپردازی نقطه‌ای استفاده می‌شود. این پروژکتورها در توان‌های مختلف از 650W تا 12KW موجودند.
پروژکتورهای عمومی دارای لنز Fresnel: بر خلاف نورهای موضعی این پروژکتورها لبه‌های محوی از پرتوهای نوری ایجاد می‌کنند. اینها معمولا برای ایجاد نور عمومی استفاده می‌شوند؛ با گذاشتن چند پروژکتور Fresnel در یک خط، می‌توانید فضای بزرگی را به طور یکنواخت روشن کنید. این پروژکتورها دارای شیدرهایی (Shader) هستند که به وسیله آنها می‌توانید لبه‌های نوری و شعاع نوری آنها را کنترل کنید. این پروژکتورها نیز در توان‌های مختلف از 650W تا 2KW موجودند.
نورهای متعادل (Par Lamps): این پروژکتورها دامنه نوری زیادی دارند و فضای بزرگی را روشن می‌کنند ولی شما کنترل زیادی روی لبه‌ها و شعاع نوری آنها ندارید. این نورها بر حسب میزان شعاع نوری به چهار نوع تقسیم می‌شوند: خیلی باریک، باریک، متوسط و عریض.
پروژکتورهای استخری: این پروژکتورها دامنه بسیار وسیعی دارند. از آنها معمولا برای نورپردازی پرده‌های عریض استفاده می‌شود. این پروژکتورها نیز در توان‌های مختلف از 100W تا 2000W موجودند.

 



مکان قرار گرفتن نورها:
نور از جلو: این نوع از نورپردازی معمولا برای روشن کردن چهره بازیگران کاربرد دارد. پروژکتورها در این شکل از نورپردازی می‌توانند در زاویه مستقیم و یا 45 درجه با بازیگر قرار گیرند. برای برجسته‌سازی بازیگر در یک مکان خاص می‌توانید از این شکل نورپردازی با استفاده از دو پروژکتور (یکی از سمت چپ و دیگری از راست) کمک بگیرید.
نور از پشت: همانطور که از نام آن مشخص است، این نورها از پشت بازیگر تابیده می‌شود و برای برجسته‌سازیِ بازیگر و تفکیک او از دکور و یا فضای پشت سر او به کار می‌رود. این نور در زاویه 45 درجه و در سه رخ بازیگر در پشت قرار می‌گیرند.
نور از کنار: این نور از کناره‌های بازیگر به او می‌تابد، از بالا یا پایین. این نوع نورپردازی معمولا در طراحی حرکات موزون بکار می‌رود ولی برای نورپردازی چهره مناسب نیست. با ترکیب این شکل از نورپردازی با نور از جلو می‌توانید سایه‌های بسیار زیبایی ایجاد کنید و تقابل یا کنتراست در صحنه ایجاد کنید.
نور از پایین(Foot Lighting): باز هم همانطور که از نام آن مشخص است در این حالت پروژکتورها در کف صحنه و روی زمین قرار می‌گیرند. این شکل از نورپردازی برای مشخص کردن حالت ترس و وحشت و یا نورپردازی کاراکترهای منفی و شیطانی کاربرد دارد. همچنین برای مشخص کردن فضای خاصِ مخصوص یک کاراکتر نیز به کار می‌رود؛ به عنوان مثال وقتی که یک جاسوس به طور مستقیم با تماشاگران صحبت می‌کند.
نور از بالا(Top Lighting): نورپردازی دقیقا از بالای سر بازیگر. این شکل از نورپردازی برای جداسازی و یا مشخص کردن فضای خاص بکار می‌رود. همچنین این شکل از پرداخت نوری سایه‌های زیبایی روی چهره و بدن بازیگر ایجاد می‌کند.

رنگ:
رنگ در نورپردازی به دو شیوه ایجاد می‌شود: استفاده از فیلترها و یا تغییر شدت نور منابع نوری.
برخی از رنگ‌هایی که معمولا برای بیان احساسات و یا حالات خاص بکار می‌روند عبارتند از:
•    روز: در تئاتر معمولا با رنگ کهربایی مشخص می‌شود.
•    شب: معمولا با استفاده از آبی پررنگ نشان داده می‌شود.
•    حالت ترس: با استفاده از نور قرمز
یا در مورد انواع احساسات:
•    سرزندگی: رنگ‌های روشن و درخشان
•    غم: رنگ‌های تیره

حرارت رنگ:
حرارت رنگ به معنی رنگی است که از پروژکتور مشخصی می‌تابد؛ به عنوان مثال گداختگی یا درخشندگی نور. این امر معمولا با تغییر شدت جریان در پروژکتور به دست می‌آید.

شدت جریان:
شدت جریان نور نیز می‌تواند ایجاد کنتراست و حالات مختلف کند. به عنوان مثال:
•    نور درخشان: خوشحالی
•    نور تیره: فضای مرموز
همچنین با استفاده از تغییر در شدت جریان نوری، می‌توان تمرکز تماشاگر را هدایت کرد.

مؤخره:
نکته بسیار مهم که باید به آن توجه کرد این است که فرایند طراحی نور، یک پروسه خلاقه است؛ هیچ کار غلط و یا درستی وجود ندارد. شما باید از قوانین مشخصی تبعیت کنید ولی کار غلط یا درست معنایی در این هنر ندارد.
نورپردازی مانند نقاشی کردن در صحنه است. نورها رنگ‌ها هستند و صحنه بوم نقاشی شما. از تجربه نترسید.

تعداد بازدید از این مطلب: 704
موضوعات مرتبط: تئاتر , ,
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4

نویسنده : محمد اکبری زاده کهتکی
تاریخ : پنج شنبه 30 آبان 1392
نظرات
درباره ما
وبلاگ سینگو در بر دارنده مطالب تئاتر به صورت خاص و سایر هنر ها به صورت عام می باشد. خواهشمندم این وبلاگ را از نظرات خوب و سازنده ی خود دریغ نفرمایید. با تشکر محمد اکبری زاده کهتکی.
منو اصلی
پیوندهای روزانه
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید